Omah Adat Jawa
Miturut ngelmu kalang yaiku ngelmu bab seni
arsitektur omah adat Jawa, wangun omah Jawa iku kaperang dadi lima yaiku:
1.
Wangun
Panggang Pe,
yaiku omah kang payone mung sesisih. Biasane kanggo manggon sawetara wektu
utawa ora kanggo netep.
2.
Wangun
Kampung,
yaiku omah kang payone pelana, empyake rong iring, kiwa lan tengen kanthi molo
ana tengah.
3.
Wangun
Limasan,
yaiku omah kang payone wujud limas, empyak patang iring kanthi molo ana tengah.
4.
Wangun
Joglo utawa Tikelan,
yaiku wangunan kanthi saka guru lan empyak payon patang iring sarta molo siji
ana tengah.
5.
Wangun
Tajug, yaiku
bangunan kanthi saka guru lan payon patang iring ananging tanpa molo, dadi
wujude payon lancip. Wangun iki digunakake kanggo papan pangibadah masjid.
Saka limang wujud omah kasebut sing paling
moncer yaiku omah joglo. Omah joglo nduweni ciri kang khas yaiku payone kang
dhuwur. Ing jaman saiki wis arang banget ditemokake omah wangun joglo merga
pancen kagolong omah kuna. Ciri kang gampang dimangerteni saka omah joglo yaiku
bagean payon pendhapane dhuwur kaya gunung. Denah omah joglo kuwi wujud bujur
sangkar. Ing wiwitane wangun joglo nggunakake saka cacah papat ing perangan tengah kang diarani saka guru,
lan blandar susun sing sing diarani tumpang sari. Lumengsere wanci ana
tambahan-tambahan ing perangan pinggir, satemah cacahe saka uga ditambah
miturut kabutuhan. Kajaba iku denah uga
owah miturut kabutuhan konstruksi. Saka anane owah-owahan kasebut omah joglo
dadi maneka jinise merga pancen wujude kang beda ing antarane yaiku:
1.
Joglo
Lawakan
2.
Joglo
Sinom
3.
Jog;o
Jompongan
4.
Joglo
Pangrawit
5.
Joglo
Mangkurat
6.
Joglo
Ageng
7.
Joglo
Semar Tinandhu
8.
Joglo
Lambangsari
9.
Joglo
Wantah Apitan
Sanajan akeh jinise ananging perangan omah
wangun joglo umume kapantha dadi patang perangan yaiku:
1.
Pendhapa mapan ana ngarep, biasane
digunakake kanggo nampa tamu utawa kanggo dolanan bocah-bocah. Pendhapa nduweni
ruwangan jembar tanpa sekat, iki minangka pralambang sikap tinarbukane wong
Jawa kang tansah nengenake karukunan.
2.
Pringgitan manggone ana tengah ing antarane
pendhapa karo dalem ageng. Ing jaman
biyen perangan iki kerep digunakakake kanggo ngadani upacara tradhisional
ruwatan anak sukerta lan pagelaran wayang. Bab iki nuduhake menawa masyarakat
Jawa kang umume tani uga nengenake ing panembah lumantar kapitayane.
3.
Dalem
Ageng utawa Dalem minangka
bagean njero minangka punjere omah joglo, isine ruwangan kanggo ngumpul
kulawarga lan ruangan liyane sing sipate luwih pribadi. Ing perangan iki uga
ana senthong cacah telu yaiku senthong kiwa, senthong tengah, lan senthong
tengen. Senthong tengah uga diarani krobongan sing digunakake kanggo nyimpen
barang-barang pusaka lan uga pari asiling tetanen sarta minangka papan pamujan
marang Dewi Sri lambang kasuburan lan kabagyan.
4.
Gandhok
utawa Pawon, lan Pekiwan
mapane ana perangan paling mburi. Gunane kanggo mangsak lan jedhing utawa kamar
mandhi.
Omah joglo iku wujude gedhe mula ora mokal
sing nduweni biasane wong kang ekonomine cukup mapan. Kahanan iki disebabake
pambangune mbutuhake wragad luwih akeh menawa katandhingake karo wujud omah
liyane. Ing jaman biyen bebrayan Jawa nganggep menawa ora sadhengah uwong sing
bisa nduweni omah joglo. Wangun omah iki kang wenang nduweni mung priyayi
drajat ningrat. Ananging ing wektu iki omah joglo wis akeh digunakake dening
warga masyarakat kanggo omah pribadi apadene kanggo papan patemon kayata
gedhung patemon kantor.
0 komentar:
Posting Komentar